vrijdag 11 maart 2011

Trains, planes and automobiles

Om deze vervoerniddelen te gaan bekijken kan men men natuurlijk gaan naar respectievelijk het Spoorwegmuseum, het Aviodrome en een willekeurige autodealer. Maar dat is de HH een stap te ver; alles tijdens 1 en dezelfde wandeling meemaken is dan natuurlijk een gezond alternatief. Alvorens het zover kwam wist HH van HF dat die inmiddels een aanzienlijk aantal jaren op deze aardkloot rondhobbelt en nu zelfs al vijftig. Reden genoeg om HF, voor eventuele verdwalingen in het duister een lichtend iets aan te bieden. HF was daardoor al in zijn nopjes. Na ophaling door HF stelde HH voor een reeds ondernomen wandeling (weliswaar destijds bij daglicht) in de buurt van Overschie te gaan doen. Veel is er aan de route op zich niet veranderd, zodat wat dat betreft hier het geheel met een verwijzing naar het verslag van Overpoep van 29 maart 2008 zou kunnen volstaan. Ware het niet. En het ware wel, zodoende. Want HH met de vertrouwde schoenen en HF met nieuwe stappers waren nauwelijks onderweg of ziedaar. Vanaf Rotterdam en tevens The Hague Vliegairport steeg luidkeels enen vliegmaschien de lucht in. Uiteraard onder goedkeuring van de HH. HH wist met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid van welk vliegtuigbezitbedrijf. Al keuvelend en af en toe met, maar ook vaak
zonder gevaar, werd boven de A-13 door ons een wijle verpoost ten einde automobielen heen te zien gaan maar ook te zien komen. Door vanwege bezit van een blits camcordertje, kon HF vastlegging doen van ook de vliegding als de autoding. Van een receptie was ons niets bekend en daarom meldden we ons daar ook niet. En ja hoor. Daar waar destijds de HH nog een staatsbezoek brachten aan de oudste en dikste eik van Rotterdam, werden zij een prachtig lichtspel gewaar. Zoals u kunt zien loont het zo nu en ook dan eens des avonds op het wandelpad te gaan. Na onze intrede in De Zweth( en een vrolijke groet ener fietser, die de HH zonder enige vorm van schroom met vrolijkheid beantwoordden), was sprake van stropdassen en eten en dergelijke. Belangrijker vonden de HH echter, dat, ondanks dienstregeling van welke aard dan ook, buschauffeurs alle straten in De Zweth gezellig een tijdje kunnen blokkeren voor social talk. Deelname onzerzijds was niet nodig, zodat oversteking over het water gewoon ging plaatsvinden. Nu zag/hoorden de HH een trein, waarvan het vermoeden bestond dat die door nog een trein gevolgd ging worden; en nog 1 en nog 1 en nog 1 en zo hadden we nog wel even door kunnen gaan. Maar en de hoeveelheid ruimte van verslaglegging is dan te klein en er is meer te doen. Zoals ons afvragen wat er gaat gebeuren als de echte hollandse honing uitverkocht is. Lekker wandelen dicht bij de Delftse Schie is nog leuker geworden. Een aanzienlijk stuk schelpenpad is nu versteend. Maar gelukkig vlak voor de Broekkade en die kade zelf is nog een prachig gedeelte onverhard. Daar waar onverhard hard wordt had men de doorgang van grote obstakels voorzien. HF vreesde zelfde weg terug, maar met Argusogen en grote moedigheid ontdekte HH de geheime doortcoht, zodat vrolijk vooruit kon worden gegaan. Een danige hoeveelheid nieuw gebouwde huizen, maar gelukkig ook nog een fameus aantal verouderde woningen. Deze laatsten vooral voorzien van weinig verlichting aan de binnenzijde. Voorzichtig langs jachthavens en metaalontvangers om onder andere en ondermeer bewoning van hoger gesitueerden te zien. Hijgende personen haalden ons in. Gelukkig konden we daarover even van gedachten wisselen met een horde plaatselijke ganzen. Schande werd er gesproken en zeer luidkeels. Kijk en luister met het hieronder gebodene, zouden we willen adviseren. Even later zagen we de toenevennietmeerhardlopers een bij voorbaat tot mislukken gedoemde poging doen om de leuning van het mooie Overschiese bruggetje omver te duwen. Vandalen!!!! Noch de hond noch diens begeleider wenste iets verderop de zeer genereuze groet van HH te retourneren. Gelukkig wisten we toen wel hoe laat het was. Laat u overigens niet in de war brengen, want Marijnissen kwam aan de fotografie in het geheel niet aan de beurt. En zo kwam een einde aan deze onderneming, terwijl voor sommigen er eentje aan staat te komen. De ruim tien kilometer bierden we af bij een belgische ex-koning en met name La Chouffe en Vedett en ballen stemden ons nog gunstiger.

Geen opmerkingen: